Hvis du, ligesom jeg, går med en iværksætter i maven, ved du sikkert også, hvor svært, det kan være, at finde den helt rigtige ide til virksomheden/projektet, man skal starte. Det føles som om, at de allerbedste ideer er taget – og at ingen længere kan starte noget unikt helt fra bunden.



Der er dog håb forude. Det er nemlig meget få succesfulde virksomheder, som rent faktisk er ene om et marked. I stedet for at tænke i ”uniqueness”, har jeg derfor valgt at liste 10 punkter, jeg, personligt, vil benytte mig af, når jeg om få uger bliver ledig på jobmarkedet og skal se, om jeg kan starte noget selv:

Du skal brænde for det

Årsagen til at jeg har sagt mit nuværende job op er, at jeg ikke længere motiveres af mine arbejdsopgaver – og fordi produkterne, vi sælger i butikken, ikke siger mig spor. Jeg har derfor vedtage med mig selv, at varen/ydelsen, jeg vil tilbyde mine kunder, skal være noget, jeg brænder for. Interesserer du dig for vin, kan du sælge vinrelaterede varer, som mine venner fra Vinmagasin, rider du, kan du sælge rideudstyr, er du spejder, kan du sælge dolke o.lign.

Du skal kunne tjene penge

Brænder du for et emne/produkt, som ingen vil betale penge for, er det nok nærmere end hobby, du har fundet. Sørg for, at dét, du vil sælge, er noget, andre folk vil betale penge for. Spørg venner og bekendte, om de ville være interesserede i at betale for din ydelse. Eller, endnu bedre, spørg folk på gaden, som ikke prøver at ”please” dig.

Sælg, sælg, sælg

Kom i gang med at sælge. Med det samme. Selvom varerne ikke er kommet hjem, kan du sagtens oprette dem i din netbutik – eller tage imod bestillinger personligt. Et god cashflow er alfa omega for dig i opstartsperioden.

Hold omkostningerne nede

Det kan være fristende at takke ja til marketingsfolk og annoncesælger, som ringer i tide og utide. De har alle sammen gode tilbud, som ”med garanti” vil få din forretning til at eksplodere og bare vækste derudad… Siger det. Tag deres salgssnak med et gran salg – og gem tilbuddet til en anden god gang. Til at starte med, må du selv trække det tunge markedsføringslæs.

x 2

Selvom du holder dine omkostninger nede, bør du være realistisk omkring dit forbrug. Mange eksperter siger, at man bør gange sine forventede omkostninger med to – og dividere indtjeningen med det samme. Det kan være dyrt at starte op, og der vil, uden tvivl, komme uforudsete udgifter.

Prioritér

Du vil være begrænset på både tid og penge i opstartsperioden, og derfor er det supervigtigt, at du prioriterer begge del. Sørg for kun at bruge penge på de allervigtigste fornødenheder – og brug din tid på de ting, du får det største afkast ved. Gå aldrig til møder uden agendaer, og gå, i det hele taget, kun de allermest nødvendige møder.

Netværk

Som nystartet er det umuligt at vide alt om alting. Regnskab, markedsføring, logistik, produktion o.lign. kan være byer i Rusland for en nystartet massør eller frisør – og det er der slet ikke nogen skam i. Det vigtigste er, at du erkender, når der er ting, du ikke ved ret meget om, og at du så søger hjælp i dit netværk. Du kan også tilmelde dig diverse erhvervsnetværk og, på den måde, komme i netværksgruppe med erhvervsdrivende, der har kompetencer, som supplerer dine egne.



Uddan dig

Du hverken kan eller må regne med, at dit netværk udfører opgaverne for dig, hvis ikke du selv kan finde ud af det. Netværk er generelt guld værd – men du slipper altså ikke for at læse op på regnskab og bogholderi, hvis du vil drive en sund virksomhed. Kontakt din lokale erhvervsafdeling i kommunen – de kan helt sikker guide dig til gratis kurser og introduktionsforløb hos SKAT el.lign.

Inddrag din familie

At starte en virksomhed kan være hårdt. Både for dig og din familie. Det er derfor vigtigt, at du fra start inddrager din familie i de tanker og planer, du går rundt med. Fortæl dem alt og lyt til dem, når de fortæller om deres bekymringer. Dog ikke så meget, at du lader dig slå ud af kurs J Du kan meget mere, end både du og dine nærmeste (især din mor) tror.

Mål alting

Test og mål alting. Især dine priser er et område, hvor du bør teste dine kunder af. Dog ikke så meget, så ingen kan finde ud af, hvad dine produkter koster. Er du frisør, kan det være hårprodukter eller ”ekstraservices” som vask, hovedbundsmassage o.lign., du kan teste. Prøv evt. at lave nogle pakkepriser, hvor folk, for en lille merpris, kan få både klip, vask og hovedbundsmassage for en skarp pris. Det er de små mersalg per kunde, du rigtigt kan mærke på bundlinjen.

Tak fordi du læste med. Jeg håber meget, at du kan bruge nogle af mine tips – og jeg ønsker dig alt muligt held og lykke med opstarten af din nye virksomhed.