Har du arbejdet bare en lille smule med Google AdWords, ved du hvor nemt, du kan komme til at spilde en masse penge på annoncer, der ender med ikke at give noget som helst – udover en besøgende, der hurtigt er væk fra din side. Her får du 10 tips til AdWords, som kan spare dig en masse penge.

Der er ingen, som ønsker at bruge penge på noget, de ikke får noget ud af. Uanset om du allerede er eller ikke ergået gang med Google Adwords endnu, kan du helt klart lære noget i denne artikel, som du kan bruge til noget. For der er mange måder at undgå at bruge penge på ligegyldige besøgende og klik, du alligevel ikke får noget ud af.

Kend dine konkurrenter

Har de et større budget end dig? Har de været på markedet længere tid end dig? Er de billigere end dig? Er deres levering hurtigere end din?



Det er vigtigt at finde ud af, om du overhovedet skal gå i krig med dem på Google Adwords, da det hurtigt kan blive dyrt, hvis de sidder tungt på markedet. Husk at fremhæve hvad du er bedre til en dem, og er det noget der giver værdig til den besøgende og dem der køber?

Arbejd med negative søgeord

Negative søgeord er noget mange ren faktisk ikke arbejder med, og det er her du virkelig kan spare penge. Negative søgeord, er søgeord du ikke vil frem på, og går du ind på søgeord i Google Adwords, og derefter søgetermer. Så vil du kunne se hvilke søgninger, der ren faktisk har fået dine annoncer frem. Her er ofte utrolig mange som ikke giver mening, og ingen relevans har for dig og din hjemmeside.

Lad os sige du er en webshop, og kun sælger nyt og intet brugt, burde du sætte søgeordet ”brugt” som negativt, så kommer du ikke frem på søgninger der indeholder brugt.

Relevans

Relevans er noget af de vigtigste hos Google, og her er det vigtigt at det søgeord du vil frem på, hænger sammen med annoncen og landingssiden på din hjemmeside. Er der høj relevans, vil man få en højere kvalitetsscore, og dermed billigere klik og muligvis bedre placeringer.

Split test

Sørg for at have mere end 1 annonce, da du som annoncør så kan teste hvad der ren faktisk virker. Hvis du kun har 1 annonce, så kan du ikke sætte det ene op mod det andet, og dermed heller ikke optimere datadreven.

Følg strukturen på din hjemmeside

Dit Google Adwords, burde opbygges efter strukturen på din hjemmeside. Hvorfor det tænker du sikkert? Der er altid en dybere mening med opdelingen, og opsætningen af din hjemmeside. Derfor burde din Google Adwords opbygning, også følge denne struktur for bedst muligt overblik. Jo bedre overblik, jo større potentiale for at optimere og spare penge.

Tag ikke beslutninger på korte intervaller

Husk at hvis du vil pause eller fjerne noget, så husk at kigge minimum 3 måneder tilbage. Der kan være perioder og tilfældigheder som gør at noget performer godt eller skidt. Det er nemlig dumt at tage en beslutning baseret på 7 dage f.eks.

Definer dine KPI’er

Det er vigtigt at finde ud af hvad dine KPI’er er. Er det et salg? Er det en henvendelse? Er det en udfyldelse af en kontaktformular eller noget helt andet? Skal du kunne spare penge på optimering, så er det vigtigt at definere hvad du ren faktisk skal optimere imod.

Hvad tjener du meget og lidt på?

Det er vigtigt at gøre op med dig selv om det du annoncerer på, om det giver mening i forhold til hvad konkurrencen er, hvad et klik koster, hvad prisen er pr. konvertering og hvad du så ren faktisk har af fortjeneste pr. salg af et givet produkt. Sælger du et produkt eller en ydelse til 300 kr. men prisen pr. konvertering er 250 kr. vil det sjælden blive en god forretning.

Hold øje med trends

Husker du at holde øje med trends og udviklinger i branchen? Gør du det, så kan du komme på forkant med skarp annoncering, og dermed opnå en fordel. Det kan give dig billigere klik, hvis konkurrencen ikke er så stor, og specielt hvis man er firstmover, kan man få nogle billige konverteringer.

Datadreven optimering

Altid kig på tallene, data taler for sig selv! Sørg for at kigge på flere parametre end et, når du vil optimere, eller tage beslutninger med din Google Adwords. Ja det kan være klik priserne er dyre, men hvis prisen pr. konvertering er lav i forhold til produktet, så skal det jo ikke fjernes eller sættes på pause.



Vil du have flere tips til, hvordan du får mest ud af Google Adwords, så klik her!