Læs her, hvordan du får hverdagen til at hænge sammen i den travle børnefamilie, så I får mindre stress og mere kvalitetstid.

 

Det kan ofte opleves som et mareridt at få hverdagen til at hænge sammen i familien. Især når der er også er børn med hver deres alder og behov.

Vi har samlet nogle muligheder for at forebygge, at det bliver en helt umulig opgave at få det til at hænge sammen og skabe mindre stress i familien.



1. Lav en madplan

Det sparer rigtig meget tid, når du ikke hver eneste dag skal finde ideer, til hvad familien skal spise.

En madplan kan tilpasses familiens aktiviteter. og det er nemmere at handle ind, når du har en madplan. Derudover er der større sandsynlighed for, at det ikke bliver til for meget fastfood, hvilket kan koste dyrt i den sidste ende. Chancen for at I i familien får sundere mad, bliver hermed større. Endelig bliver der også mindre madspild.

2. Køb ind til en hel uge ad gangen

Når madplanen er lavet, kan der laves en indkøbsseddel.

Gør indkøbsturen til en udflugt, hvor I hjælpes ad og få derved indkøb til at blive en positiv oplevelse. Små børn der er trætte eller skriger, fordi de ikke må få det, de vil have, er enhver families mareridt. Har I små børn, så er der også den mulighed, at I lader den ene part handle og den anden gå en tur, eller blive hjemme og hygger med børnene imens.

I kan selvfølgelig også bruge internettet, og lade varene komme lige til døren.

3. Lav mad til flere dage ad gangen

Når I har en madplan er det nemmere, at lave mad til flere dage ad gangen, hvilket gør, at der kan spares tid i de sene eftermiddagstimer. Hvis I ikke synes, det er særlig inspirerende at spise det samme to dage i træ, så prøv det næste tip.

4. Planlæg familiens aktiviteter

Tag jeres kalendere frem. Lav langtidsplanlægning én gang om måneden. Brug en halv time om ugen til finjusteringer. Så både du og din partner ved, hvad der skal ske. Dette gør, at der opstår færre misforståelser, og hermed færre konflikter. Aftal også hvem, der gør hvad, og hvornår (henter og afleverer børn, køber ind m.m.).

5. Anskaf en Familyplanlægger

Det kan være en fysisk Familiekalender, der kan hænges op, eller en App til telefonen. Et eksempel kunne være PlenoFamilie, der kan fås til både iOS og Android.

6. Fordel de huslige opgaver mellem husets beboere

Større børn kan godt have huslige opgaver, og faktisk er det min mening, at de gerne vil oplev, at der er brug for dem i familien. Lad dem gøre noget de magter, og lad opgaverne stige i sværhedsgrad efterhånden som de bliver ældre.

Det kan være en ide at planlægge oprydning og rengøring til et tidspunkt, hvor alle er hjemme og så gøre det til en familieaktivitet, der kan sluttes af med hygge omkring sofabordet bagefter.

7. Planlæg jeres morgener

Måske har I været på hotel og set, hvordan personalet om aftenen dækker op til næste dags morgenbord. Den model kan I adoptere. Dæk op til morgenmaden, samtidig med at der ryddes op og vaskes op efter aftensmaden. Det sikrer nogle mere rolige morgener for hele familien.

8. Hav et depot af små gaver liggende

Tag engang imellen en tur i de små butikker. Køb fødselsdagskort og små gaver, som I kan have liggende. Det gør det super nemt, når der lige er en børnefødselsdag, I ikke havde forudset, og det beetyder, at I sparer mange ture ned i byen for at købe en enkelt ting.

9. Anskaf en rengøringshjælp

Det kunne være en mulighed at få hjælp til det, I synes er kedeligt og som kan stjæle familiehyggen. Kontakt et rengøringsfirma, og få dem til at komme engang imellem. Måske bare et par timer hver 14. dag.

10. Få mere kvalitetstid, og bliv bedre til at sige fra over for aktiviteter

Alt for mange siger JA, til alt for meget, alt for ofte!

Prioritér hvad I vil deltage i af arrangementer. Især i december måned vælter kalenderen ofte, fordi der er så mange ”små, hyggelige sammenkomster”. Ja, det kan være hyggeligt, men det kan også dræne energien og kræfterne.



Planlæg jeres motion, og gør det til familietid, imens børnene er små. Mere kvalitetstid kan godt kombineres med motion. Er børnene store nok, kan de cykle ved siden af jer, imens I tager en løbetur. Der findes vogne, som er lette at skubbe foran sig på en løbetur, hvis barnet er for lille til at cykle.

Når børnene bliver større og selv, skal til fodbold, håndbold eller dans, så kan du overveje, om du/I selv kan træne imens. Måske ligger der et fitnesscenter i nærheden, eller et sted som egner sig til en løbetur.

Skab mindre stress og tag ansvar

Rigtig held og lykke med at skabe mindre stress i jeres familie. Der findes flere måder at indrette familielivet på. Det vigtigste er, at I er klar til at tage det fulde ansvar, for at det fungerer lige præcis for jeres familie.