Den dejlige ventetid. Barnet vokser i din mave. I glæder jer til at blive forældre. Hvor skal det blive skønt, når … åh nej, skal du nu kaste op? Igen? For Gud ved hvilken gang. Hvem har egentlig fundet på at kalde det morgenkvalme? Den varer jo det meste af dagen, og det er ikke kun i starten. Men fortvivl ikke. For det første er det nemlig oftest et tegn på, at alt forløber, som det skal. For det andet kan du gøre en del selv for at mindske eller helt undgå kvalmen.

Kvalme i forbindelse med graviditet er som regel et tegn på, at du har et højt indhold i din krop af det hormon, der resulterer i en stor moderkage med rigtig meget næring til dit ufødte barn. Det faktum at det er ganske normalt og et tegn på sundhed, gør det måske lidt mindre skræmmende, men det gør det desværre ikke mere behageligt. Derfor iler vi med disse ti råd mod din kvalme. Det er sikkert ikke dem alle, der hjælper dig, men prøv dig frem.

1:  Morgenmad på sengen

Har du tendens til morgenkvalme, så indfør lidt morgenmad på sengen. Det behøver ikke være en morgenkomplet, du indtager – men kan du få faderen til barnet til at anrette og servere det, så gør det endelig. Ellers bare lidt. En kiks, et stykke knækbrød, et æble, hvad som helst, men noget du kan lægge frem om aftenen, hvis ikke farmand henter det til dig, for det er vigtigt, at du spiser det INDEN du overhovedet kravler ud af sengen.

2:  Studér din kvalme

Hold øje med, hvornår på dagen, du får mest kvalme eller rettere mindst kvalme, for det er på de tidspunkter, du skal spise. Spis sundt og gerne mange små måltider. Store måltider  kan give kvalme. Men undgå at blive for sulten, for sult og for lavt blodsukker kan give kvalme – også selvom man ikke er gravid.



3:  Pas på fordøjelsen

Det er vigtigt, at din fordøjelse fungerer. Graviditetshormoner kan give bøvl med fordøjelsen, og det kan forværre kvalme. Spis langsomt, tyg maden grundigt, spis fiberrigt og drik rigeligt med vand.

4:  Kold eller varm mad

Bliver du dårlig af lugten, når du tilbereder maden, så undgå at stege din mad, det lugter kraftigere, end hvis du koger eller bager din mad.

Du kan også vælge at spise kold mad i stedet. Rå grøntsager, rugbrød, frisk frugt og nødder. Fødevarerne bananer, mandler, havregryn, ristet brød, tvebakker, kiks og knækbrød har også ry for at indeholde stoffer, som kan mindske kvalme.

5:  Ingefær

Den sunde rod, ingefær mindsker graviditetskvalme. Men er du gravid, bør du ikke spise den som kosttilskud, men kun den friske rod. Brug det i maden, f.eks. til en frisk dip, eller skær et par skiver, og lad dem trække i en kop tevand i mindst fem minutter.

6:  Pebermynte og mynte

Den friske smag af pebermynte og/eller mynte kan også mindske din kvalme. Børst tænder, lige inden du spiser, så du stadig har pebermyntesmagen i munden, når du sætter dig til bords.

Sut på et syrligt bolsje, en pebermyntepastil eller drik en kop pebermynte-te.

Du kan også friske maden op med mynte. Kom lidt i salatet, i det iskolde drikkevand, i en yoghurtdip eller oven på frisk frugt.

7:  Kulsyre er godt

Det betyder ikke, at du skal drikke cola og andre sukker- eller sødemiddelholdige sodavand lige fra morgenstunden, til du går i seng om aftenen. Drik danskvand med kulsyre. Bryder du dig ikke om danskvand, så tilsæt lidt citron, mynte eller frisk frugt.

8:  Vær udhvilet

Sørg for at få sovet nok. Slap af, og gear ned. Lad farmand overtage nogle af de huslige pligter, hvis det er muligt.



9:  Luft ud

Dårligt indeklima kan give kvalme. Tænd emhætten, når du laver mad, og luft ofte ud – også om vinteren.

10: Vær god ved dig selv

Prøv at undgå bekymringer – det er måske ikke så nemt. Men prøv så i det mindste at få dem ryddet ad vejen, så du ikke går og spekulerer i lang tid og måske endda ligger søvnløs over dem om natten.

Og husk så på: Kvalme er et tegn på, at dit ufødte barn hygger sig og har det godt i en stor, sund moderkage.